Bigin oma sivu

Vappuruno kevätruno
Grattis på födelsedagen

23.5.2022

Ennen lomaa luulin, ettei täällä Kreikassa ole enää maskipakkoa, mutta kyllä täällä sisätiloissa se maski on naamalleen viritettävä. Lidlissäkin tulee usein englanninkielinen kuulutus, joka muistuttaa turvaväleistä ja maskista. Lennollakin maskia on käytettävä.

Kohta kaksi viikkoa päivät ovat soljuneet leppoisan kiireettöminä - niin eilenkin, loman viimeisenä päivänä. Kotiin lähtemisen ajatusta yrittää tietysti vältellä parhaansa mukaan, siinä kuitenkaan onnistumatta. Rannalla vietettiin vielä viimeinenkin päivä ja annettiin sitten lopuksi aurinkotuolinsa viereiselle kreikkalaiselle lapsiperheelle, jonka hämmästys oli todella näkemisen arvoinen. Kiittelivät vuolaasti mukavaa yllätystään. Kaupassakin jouduttiin vielä käymään hakemassa aamiaiselle leipää ja jugurttia.

Illalla luovutettiin  pois vuokra-auto ja pakattiin matkalaukut melkein valmiiksi aamua varten. Nyt kohta kahdeksan aikoihin bussi tulee noutamaan meidät ja kotimatka alkaa. KIVAA palata kotiin!

22.5.2022

Kun eteläiseen Eurooppaan lupaillaan poikkeuksellisen helteistä viikonloppua, oli meillä vielä eilen suhteellisen siedettävät kelit, eikä lämpötila noussut tietämämme mukaan yli 28 asteen koko päivänä. Löhöilyrannaksi valittiin sellainen paikka, jossa voitaisiin istuskella puiden varjossa. No siinäpä sitten yritettiin viihtyä uppoutuneena kirjaan ja sanaristikkoon tunnin verran. Pahuksen pohjoistuuli ei tuntunutkaan kovin mukavalta ja pakko oli vaihtaa paikkaa tuulettomampaan sopukkaan! Mieleen muistui Lefkaksen kannaksen suulla oleva linnake "Santa Mauro", jonka suojassa voisi viettää hetken tuulen suojassa.

Vaikka kuinka tykkään näistä kirkkaista auringon paisteessa turkoosina hehkuvista vesistä ja tästä lämmöstä, on se kotimaakin välillä mielessä ja sinne on hyvä palata. Oma haasteensa on näillä ihmisillä kesän helteiden kanssa - maa muuttuu sateettomuuden johdosta rutikuivaksi ja metsäpalojen uhka on ilmeinen.

Itsellä nahka alkaa olla jo niin kypsynyt, ettei enempää aurinkoa olisi tarpeen saada, - toisaalta ei sitä paistetta pääse pakoonkaan, jos tahtoo aikaansa ulkosalla viettää!

21.5.2022

Kun aurinko paistaa koko päivän pilvettömällä taivaalla, on ihan pakko hakeutua varjon alle suojaan, niin pistäviltä sen säteet tuntuu iholla. Eilen ajeltiin Poroksen rannalle ja vuokrattiin siellä rantatuolit, jotta päästäisiin päivänvarjon suojaan. Mereltä puhalteli vilvoittava tuulenhenki, joten helppoa oli siinä viettää päivää. Rannan tavernassa syötiin lounasta - nagasaki-juustoa, kreikkalaista salaattia ja souvlakia.

20.5.2022

Erinomaisen hotelliaamiaisen jälkeen ajeltiin vielä Valtos beach-rannalle, josta jatkettiin matkaa Prevezaan. Siellä Lidlin paistopisteestä napattiin fetapiirakat ja banaanit lounasevääksi, jotka nautittiin rannalla tuulimyllyn suojassa piilossa puhaltavalta tuulelta.

Historiallinen päivä - Bidenin, Niinistön ja Anderssonin lehdistötilaisuutta seurattiin fläppäriltä omassa hotellissa. Varmaa on, että tämä tilaisuus jää tämän lomareissun muistoihin ikuisesti. Toivotaan, että rauha säilyy pohjolassa ja paha saa palkkansa (idässä)!

19.5.2022

Eilinen oli ehkä loman kuumin päivä, kun auton lämpömittari näytti 28 astetta.  Onneksi autossa on ilmastointi, jota ilman autoilu olisi tuskallista, niin kuumasti aurinko porottaa ikkunoiden läpi.

Pargaan lähdettiin pidemmän reitin kautta, kun haluttiin katsella kauniita  maisemia - Vonitsa, Amfilochi, Arta ja Menidi, jonka rantakadulla syötiin lounaseväät. Näin alkukesästä luonto on vehreimmillään ja muhkeat ruusut ja bougainvilleat koristaa talojen pihamaita. Tienvarren oleanterit ovat juuri puhkeamassa kukkaan.

Perillä Pargassa majoituttiin Maistrali hotelliin, joka on lähellä rantakatua. Iltapäivän helteessä käveltiin ranta päästä päähän ja istahdettiin lasilliselle katselemaan rannan elämänmenoa ja nuuhkimaan meren tuoksua. Ja yllätys, yllätys - illalliselle lähtiessä jyrähteli ukkonen ja juuri ennen sateen puhkeamista ehdittiin turvaan kastumiselta italialaisen ravintolan yläkertaan. Syöminen rantatavernan terassilla ei nyt tullut kuuloonkaan. Sattuipa viereiseen pöytään suomalainen neljän hengen seurue, jonka kanssa oli mukavaa seurustella siinä ruokailun lomassa. Heihin voidaan törmätä kotimaassakin, kun asuvat siinä meidän kotinurkilla, Lepsämän kylässä.

18.5.2022

No nyt alkaa olla jo meininkiä tässäkin kylässä! Tähän asti on saatu olla miltei ainoat asukkaat tässä hotellissa, mutta tänään ilmestyi parvekenaapureiksi parit ruotsalaispariskunnat. Lähempää tuttavuutta ei olla heihin vielä tehty.

Tänään lähdetään omalle pienelle yhden yön retkelle Pargaan, jossa yövytään Hotel Maistralissa. Kiva päästä katselemaan vuosien takaisia lomapaikkoja!

17.5.2022

Päätettiin jättää  eilen aamulenkki väliin ja hoitaa liikuntatarpeet Vonitsan kaupungissa, jonka bongasin netin mielenkiintoisista kuvista. Melko helppoa on löytää näistä merenrantakaupungeista rantakatu mukavine tavernoineen ja uimarantoineen. Ei siihen nytkään mitään navigaattoria tarvittu - silmämääräisesti osuttiin Koukoumitsan saarelle johtavan sillan päähän, josta jatkettiin matkaa saarelle jalkaisin. Valkoisena hohtavan kirkon kupeessa lepuutettiin jalkojamme ja ihailtiin kirkasvetistä merta.

Vonitsan kaupungin rannalta löydettiin pienvenesatama, jonka muurin suojaan jäätiin tuulensuojaan lueskelemaan ja lounaseväitä syömään.

16.5.2022

Kyllä on ankara tuo keväinen aurinko - saa jopa minutkin luikkimaan kadun varjoisalle puolelle. Eilen ei tehnyt mieli rannalle paistattelemaan, joten lähdettiin tutustumaan ympäristöön. Täällä "kotikylä" Nidrissä on kylttejä vesiputouksille, no sinnepä sitten hurautetaan. Taas tuli muistoihin yksi paikka, jossa käytiin MELKEIN. Parkkipaikalta olisi pitänyt kiivetä jalkaisin ylämäkeen vielä puoli kilometriä. Ei houkuttanut lähteä rämpimään 26 asteen helteessä sitä matkaa.

Vasilikin pikkukaupunki rantaravintoloineen on tosi viehättävä. Sinne ajeltiin sunnuntailounaalle, kun matkaakin on vain 19 km. Talo tarjosi alkupaloina jotain vohvelin tapaisia leipiä, oliivitahnaa ja tsazikia. Vaaleaan leipään ei koskettukaan, kun salaatin seuraksi tilattiin brusettaa. Ne leivät tarjoilija sitten nakkasi aterian päätteeksi "yli laidan" lounaaksi kaloille, joita ilmestyi paikalle runsaasti.

Matkan varrelta löytyi pari uutta rantapaikkaa, joita ei olla aiemmin huomattukaan.  Päätieltä kieputeltiin 6 km serpentiinitietä alas Poroksen rannalle ihaillen matkalla talojen pihoilla runsaina kukkivia ruusuja. Kirkasvetinen lahdenpoukama, jonka rannalla mukavannäköinen taverna. Tänne tullaan vielä uudelleen päivää viettämään.

Toinen ranta, Syvota, oli lähempänä päätietä ja helppokulkuisempi. Se on lähinnä veneilijöiden paikka, paljon upeita paatteja. Pieni valkokivinen uimaranta. Kuvat puhukoot puolestaan.

15.5.2022

Ani varhainen aamu, huoneessa on vielä pimeää. Unen kätköihin tunkee ajatus - missä minä nyt olen? Ja mikä on tuo korviin kuuluva valtava sirkutus, joka tuntuu tulevan asunnon porraskäytävästä? No pääskysethän siellä on aloittaneet joka aamuisen konserttinsa - puoli kuudelta aamulla! Tunnin verran sitä orkesteria saadaan kuunnella. Lienee pääskyn poikasilla aamiaisaika ja kun massut on täytetty, hiljenee käytäväkin. Kun porraskäytävässä ei ole kattoa, pääsee linnut vapaasti lentelemään rakennuksen sisälle. Siellä niitä viuhahtelee pitkin päivää ja ovathan ne kivoja koristeita istuessaan porraskaiteilla ja valaisimien päällä!

14.5.2022

Pilvinen päivä ja punoittava iho, siinäpä mukava yhdistelmä ja helppo hetki päätöksien teolle! Karttaa katselemalla löytyi "lähiseudulta" pieni kaupunki, jonne voisi ajella päivää viettämään. Amfilochin rantakaupunki näytti houkuttelevalta, eikä sinne ollut kuin vähän yli tunnin matka.

Meren rannasta löydettiin joku hylätty kuppilan perusta, jossa oli mukavaa syödä omia eväitä ja lueskella kirjaa varjoisalla "patiolla".

13.5.2022

Löydettiinpä rauhallinen, miltei autio ranta Lefkaksen kaupungin ja Nidrin kylän puolivälistä. Ja hupsista - siellä viihdyttiinkin eilen ihan liian pitkään. Nyt nahka punottaa, joten täksi päiväksi keksitään jotain muuta ohjelmaa.

Illalla oltiin syömässä rantakadun päässä "Roots"-ravintolassa, kun kuppilan ulkopuolella olevaa menyä lukiessa löytyi listalta grillatut sardiinit. Alkupalaksi syötiin kahden hengen herkullinen meze (tomaattia, pitaleipää, oliiveja, tzatsikia, hummusta, kurkkusalaattia ja salamia). Talo tarjosi jälkiruoaksi lasillisen ouzoa. Tämän ravintolan "talon tarjoomukset" (on the house) eivät ole ihan samaa luokkaa, kuin mitä on tähän mennessä illallisilla saatu. Esimerkiksi ravintola Apollonissa tarjotaan alkudrinkkinä ouzoa, jälkiruokana jäätelöä ja lopuksi kupponen kahvia brändyn tai liköörin kera. Hintaa koko kahden hengen illallisesta juomineen kertyy noin 30 - 40 €. Mielestäni hinta on ihan kohdallaan!

12.5.2022

11.5.2022

10.5.2022

Mitä matkalle mukaan

Tunnisteet: matkakertomus Kreikka, Kreikan matkakertomuksia, Kreikka blogi, Kreikan matka, Kreikan kuvia, kokemuksia Kreikasta