Etusivulle Matkailun valikkoon Omat reissut-sivu Blogi-sivulle

Kroatia-blogi - Makarska

Tule lukemaan matkakokemuksia  tämän blogin mukana!

Bigin oma sivu

Makarska

Matkalla 24.9. - 8.10.2022

7.10.2022

Vielä on kesää jäljellä, vaikka täällä laitetaan jo paikkoja syyskuntoon. Tänään lämpömittari näytti klo 16 aikaan 25 astetta, joten meikäläisen mittapuun mukaan lämpöä on ihan riittävästi, liikaakin, kun edes tuuli ei henkäile!

Kotiinlähdön tunnelmaa on ilmassa! Laukkuja pakkaillaan, eikä illallisellekaan lähteminen tuonne hiljenneille kaduille houkuttele. Mies paistelee pihvejä kodin keittiössä, joita sitten illan hämärtyessä parvekkeella nautitaan.

Huomisaamuna suunnataan aamiaisen jälkeen Splitin lentokentälle, luovutetaan vuokra-auto ja lennetään kotiin. Onpa mukavaa päästä taas nauttimaan aamiaisella kaurapuuroa ja katselemaan omassa vuoteessa iltauutisia!

6.10.2022

Kun on löydetty mieleinen paikka viettää päivää, ei uuden paikan hakeminen enää houkuttele. Tällä Podgoran rannalla olen lueskellut rompsua nyt näinä parina päivänä muutaman tunnin. Ihan uskomaton muutos säätilassa tapahtui viikon vaihtuessa - aurinko porottaa kirkkaalta taivaalta ja on niin tyyntäkin, että toivoisi jo pientä tuulenvirettä oloa helpottamaan.

Syksyn saapumisen huomaa iltaisin, kun lähdetään illalliselle - jotain lämmintä vaatetusta on parasta ottaa mukaan. Eilisiltana aiottiin mennä syömään siihen ihanaan "Brushetta"-ravintolaan, mutta paikka olikin jo sulkenut ovensa tältä kaudelta. Komeaa auringonlaskua katseltiin sitten tässä ihan meidän hotellin vieressä olevassa "Lemon Garden" ravintolassa.

4.10.2022

Nyt se sitten iski lokakuu - turhaa on enää puikkelehtia pikkukylien rannoille, jos sattuu tarvitsemaan jotain palveluja. Kuppilat ja kaupat on pistäneet lapun luukulle talvikaudeksi, eikä rannoilla ole enää bajamajoja eikä rantatuoleja. Toki isommissa kaupungeissa vielä on elämää, mutta nuo pikkukylät näyttää niin kuolleilta! Eilen yritettiin kolmen pikkukylän rannalle ja kun omia eväitä ei ollut mukana, oli pakko palata Podgoran rannalle, jossa syötiin lounasta vielä auki olevassa ravintolassa.

Yhden kylän kohdalla se sitten tapahtui - oltiin jyrkässä alamäessä tiukan mutkan kohdalla, kun eteen ilmestyi kuorma-auto!!!!! Siinä sitten soviteltiin sopivaa ohituspaikkaa, mutta toivotontahan se oli. Onneksi se kuorma-auto avuliaasti peruutti mäen alle ja päästiin kääntämään auto tulosuuntaan, kun ranta ei ollut mieleinen.

3.10.2022

Aamiaisella tuli konkreettisesti esille "lukutaidottomuuteni", kun purkkien ja rasioiden kyljessä teksti on vain kroattiaksi. Ajattelinpa sekoittaa luonnonjogurtin sekaan hunajaa ja poimin pöydästä oranssin rasian, jonka kuvittelin olevan tuota herkkua. Kannen avattuani kovin ihmettelin sisällön ulkonäköä ja väriä - olipa oudon sameaa ja harmahtavaa. Kuitenkin kippasin sisällön jogurtin joukkoon, kun ajattelin sen olevan sittenkin jotain marjahilloa. Ja juuri silloin tajusin tuoksun perusteella, että olin sekoittamassa maksapasteijaa sinne jogurtin sekaan! Mitä ihmettä se maksapasteijapurkki teki siellä marjapurkkien joukossa? Onneksi en ehtinyt sitä ruveta sekoittelemaan ja sain pelastettua aamiaisherkkuni poistamalla tuon kummituksen kipostani.

Eipä tosiaankaan tullut suomalaisia enää tähän hotelliin, vaan aamiaisella oli paljon uutta väkeä, jotka puhuivat ruotsia. Eilinen kaunis aurinkoinen päivä oli houkutellut rantakahvilat täyteen turisteja, joten kyllä täällä vielä täysi lomameininki on käynnissä alkusyksystä huolimatta.

Iltapäivää vietettiin kirkkaassa auringonpaisteessa Podgoran rannalla. Illansuussa ihailtiin auringonlaskua lähellä hotellia rantakadulla, jossa oli paljon väkeä liikkeellä illallispaikkojaan haeskelemassa.

2.10.2022

Huh, huh - olihan taas seikkailujen seikkailu se meidän pilvisen iltapäivän retki rannikon pikkukyliin. Ensin ajettiin kauniin GRADAC-nimisen pikkukaupungin hiljaista rantakatua, jossa ei turisteja näkynyt. Eipä löydetty parkkipaikkaakaan, joten jatkettiin Bristin kylään, jossa jouduttiin todella kapealle tielle. Kyllä se ajotie oli google-mapsinkin mukaan, mutta mielestäni me seikkailtiin ihan jalankulkuväylällä.

1.10.2022

Mielenkiintoista nähdä, montako meitä on maanantaiaamuna aamiaisella, kun nyt viikonloppuna on paljon porukkaa palaamassa kotimaahan, eikä löydetty matkatoimistojen sivuilta enää tänne tulevia lentoja. Kyllähän täällä kausi vetelee selvästi viimeisiään ja paljon on rantakuppiloista laittanut jo ovet säppiin. Eilisiltana oltiin syömässä rantakadulla "Brushetta"-nimisessä ravintolassa. Erinomainen oli tunnelma ja niin oli ruokakin! Tänne tullaan herkuttelemaan vielä uudelleen (jos palvelee asiakkaita vielä tulevalla viikollakin).

Tänään ei ole kiirettä mihinkään ja istutaan huoneistossamme vielä puolenpäivän jälkeen, kun taivas on paksussa pilvessä ja kova tuuli tempoilee puiden latvoja. Eilen oltiin Basga Vodan rannalla, vaikka aurinko oli pilviverhon takana. Ei siellä silti tarvinnut palella - tyyni sää ja 24 asteen lämpötila tekivät olosta ihan mukavan.

30.9.2022

Aamuisin hotellin siivooja on käynyt hoitamassa hommansa sillä aikaa, kun ollaan aamiaisella. Eilisaamunapa ei häntä näkynytkään missään ja luultiin jo, ettei meillä sitten siivotakaan. No tulihan hän sentään vasta yhdentoista aikaan, joten lähdettiin siitä sitten kävelylle meren rantaan. Istuttiin rannan penkillä ja ihailtiin aurinkoista maisemaa. Melko erikoisia ovat rannan pinjamännyt, jotka kurottavat varsiaan merelle päin.

Mukavaa on lähteä päiväretkelle lähiseudun kyliin, jotka on rakennettu rannantuntumaan ja jonne joutuu puikkelehtimaan todella kapeita ja jyrkkiä katuja. Nyt kohteena oli Živogošće, jonka rannalla iltapäivää vietettiin.

29.9.2022

Kyllä jotenkin aistii täällä nyt loppuvan sesongin tunnelman. Eilisaamuna katseltiin aamulenkillä, kun aurinkotuoleja nostettiin rannalla nosturilla kuorma-autoon. Kivisellä rannalla ei liene kovin mukavaa makoilla pelkän rantapyyhkeen päällä kovinkaan pitkään.

Me ajeltiin puoliltapäivin parikymmentä kilsaa etelään kohti IGRANEN kaupunkiin, jonka rannalla yritettiin viihtyä vaihtelevassa auringonpaisteessa - puolipilvisessä säässä lueskelemassa ja sanaristikkoja tekemässä.

Illalla syömässä italialaisessa ravintolassa. Eihän sitä suurta pizzaa "hento pieni nainen" mitenkään saanut syötyä kokonaan, joten tämän päivän lounas rannalla on pelastettu. Miehen kanssa naureskeltiin, että taidetaan liikkua jatkossa iltaisin oman muovirasian kanssa, johon ylimääräisen ruoan voisi pelastaa myöhempää käyttöä varten.

28.9.2022

Kesä palasi näille nurkille eilen puolenpäivän aikaan, ihan juuri niin kuin sääennusteessa luvattiin. Aamu näytti synkältä, kun raskaat pilvet roikkuivat niin alhaalla, ettei vastapäiset vuorenrinteetkään näkyneet kunnolla parvekkeelle. No ei se sadekaan paljon haitannut, kun aikaa vietettiin sisällä lämpimässä uutisia lueskellen.

Vihdoin päästiin viettämään rantaelämää, kun aurinko tuli esiin ja lämpötila kohosi 24 asteeseen. Ajeltiin Duprovnikiin päin, josta löytyi mukava pikkuinen kaupunki PODGORA. Rannalle oli rakennettu hienoja oleskelupaikkoja, niin ettei meidän tarvinnut rämpiä kivikkoisella rannalla. Paluumatkalla onnistuttiin taas löytämään se tienhaara, josta lähtee mutkainen tie vuoristoon. Sehän se sitten valittiin, kun navigaattori ei ollut päällä! Hulppeat oli maisemat katsella!

Illallisseuraakin saatiin, kun järvenpääläinen pariskunta tuli ravintolassa meitä jututtamaan ja pyydettiin heidät sitten illallisseuraksi.

Päivän kuvat

27.9.2022

Eilen piti olla sääennusteen mukaan se vihonviimeinen kaatosateen päivä. Kun sellaiseen on osannut varautua, niin mikä tahansa poikkeava sääilmiö on positiivinen ilmiö. Kun sitä sadetta ei sitten aamupäivällä alkanutkaan kuulumaan, lähdettiin varmuuden vuoksi pyörimään kauppakeskuksissa, joista toivottiin löytävämme omat rantatuolit, joilla viettää aikaa rauhallisissa rantapoukamissa. Ei ihan helppo tehtävä tähän aikaan vuodesta! No Jyskistä sitten löydettiin jonkinmoiset jakkarat, ei ihan toivomusten mukaiset, mutta saa luvan kelvata.

Niitä jakkaroita sitten testattiin Baska Vodan kaupungin rannalla, kun sääkin oli sattumoisin mitä mainioin - aurinko paisteli pilvien lomasta ja lämmintäkin oli 23 astetta.

Illalla jäätiin kotiin syömään omia eväitä, kun kaatosadetta oli luvassa. Juu - kyllähän olikin kova sade, jota kesti arviolta 3 minuuttia. Näiden kokemusten perusteella taidetaan jättää sääennusteet lähinnä viihdelukemistoksi!

Päivän kuvat

26.9.2022

Eiliselle ennustettu 17 millimetrin sade osoittautui lievästi liioitelluksi. Aamupäivällä tihutti sen verran, että parveke juuri ja juuri pääsi kastumaan. Siispä sitä aamupäivää vietettiin kotoisasti sisätiloissa.

Kun ei annettu pilvisen ja tuulisen sään pilata mielialoja, lähdettiin autolla katselemaan ympäristöä. Ja katseltavaahan täällä riittää. Ei tule mieleenkään lueskella kännykästään edes pientä uutisen pätkää, niin kiehtovan hienoa tuo rannikko on hyvin hoidettuine pihoineen ja kauniine taloineen. Päätieltä puikkelehdittiin muutamaan pikkukaupunkiin, joissa turistit harrastivat kävelyliikuntaa - mitäpä muutakaan tällaisena pilvisenä päivänä voisi harrastaa. Löydettiinpä kaunis evästelypaikka merenrannasta pienestä Blaton kylästä.

Iltapäivällä harrastettiin liikuntaa ilman sauvoja tässä kotikulmilla ja katsastettiin rantakadun varren ravintolatarjonta. Paljon on täällä vielä turisteja näin myöhäissyksynäkin liikkeellä.

25.9.2022

Kun aamuhämärissä aloittelin päivääni ja kurkkasin ulos ikkunasta, niin siellähän ne luvatut pilvet jo möllistelivät taivaalla. No eipä haittaa - asumus täällä Cental Beachissa on riittävän tilava ja mukava kaksio, jossa kyllä viihtyy myös sadesäällä.

Ajellaan nyt täällä "volkkarilla", joka saatiin eilen Splitin lentokentältä. Autoa netistä varattaessa valittiin autoksi "Opel Croslander", mutta ainahan noista vuokraamoista saa jonkun vastaavanlaisen, kuin minkä on tilannut. Tuli noin 200 euroa halvemmaksi vuokrata auto kentältä, kuin täältä Makarskasta.

Kertakaikkinen elämys oli ajella merenrantaa n. 80 km kentältä tänne kauniiseen Makarskaan. Eilen sattui vielä olemaan aurinkoinen ja lämmin päivä (23 astetta ylimmillään) ja turkoosin värisillä rannoilla näytti olevan runsaasti auringonpalvojia, joten täällä oli ihan kesäinen meininki.

Kun Kroatia ei kuulu euromaiden piiriin, on päätään hiukan vaivattava räknättäessä hintoja KUNASTA euroiksi. Tosin näyttää, että kauppalaskun loppusumma kerrotaan myös euroissa - käytiin eilen Lidlissä hakemassa jääkaapin perusvarasto ja huomattiin, että hyllyn reunan hintalapussa hinta on myös euroina. Samoin oli myös ravintolalaskussa, kun käytiin tämän hotellin ravintolassa illallisella. Edullista on - 2,5 dl viiniä maksoi 5,20€ ja puolen litran tuoppi 3,70€. Ruokana syötiin maukasta risottoa, hinta 5,60€ per annos.

24.9.2022

Kahden viikon loma Kroatiassa, Makarskan kaupungissa - Hotel Central Beach 9 alkamassa. Kovin synkältä näyttää sääennuste tulevalle viikolle. No onneksi on katto pään päällä, eikä pakkasiakaan vielä ole tiedossa!

Mitä matkalle mukaan

Tunnisteet: matkakertomus Kroatia, Kroatian matkakertomuksia, Kroatia blogi, Kroatian matka, Kreikan kuvia, kokemuksia Kroatiasta