Etusivulle Matkailun valikkoon Omat reissut-sivu Blogi-sivulle

Kreikka-blogi - Kreeta, Agia Marina

Tule lukemaan matkakokemuksia Kreetan saarella ja autoilusta ympäri saarta tämän blogin mukana!

Aiemmat Kreetan reissut:

Hotel Oscar

Matkalla 9.5. - 23.5.2023

23.5.2023

Niin se kahden viikon loma meni yhdessä hujauksessa. Toisaalta on todella mukavaa palata kotiin, kun Suomeen on viimein koittanut kesä. Kaksi viimeistä lomapäivää olivat melko epävakaisia, mutta aurinkoakin löydettiin Almiridasta, kun siellä oli säätiedotuksen mukaan kelvollista iltapäivään saakka. Haluittiin vielä kerran ajaa reitti Almiridasta "kotikunnaille" - Kalives - Armeni - Stylos - Malaxa - Platanias. Tie on kapea ja mutkikas ja nousee korkealle, mutta sen varrella olevat pienet kylät ja vuohi/lammaslaumat ovat niin mukavaa katseltavaa, että sinne haluttiin palata. Sunnuntaina kylien kohdalla oli suorastaan ruuhkaista, kun kreetalaiset tungeksivat kirkon ympäristössä ja kansoittivat tavernoja sunnuntailounaillaan.

Sunnuntaina oltiin illallisella viereisessä tavernassa, joka mainosti illallista kahdelle, uunifetaa, miekkakalaa ja pullollinen kreetalaista valkoviiniä, hinnaltaan 49 €. Eilisiltana satoikin jo ihan kunnolla, joten päätettiin jäädä kotiin illalliselle. Jääkaapista kaivettiin vihanneksia, russia-salaattia, kananmunaa ja fetapiirakkaa. Ihan oivallinen ateria!

Aamulla lentokentälle lähtiessä satoi vettä ja taivas oli paksujen pilvien peitossa - kyllä sieltä joutikin jo kotiin lähteä!!!

video

21.5.2023

Pilvisiä, tuulisia päiviä on lähdetty karkuun Tersanasin rannalle, joka on ihme kyllä ollut aurinkoinen, eikä tuulikaan ole ollut riesana. Eilista päivää lähdettiin viettämään Stavrosiin, kun sääennuste lupasi sinne puolipilvistä ja vähätuulista. Pari tuntia siinä ehdittiin viettää, kunnes taivas vetäisi paksun pilviverhon seudun ylle.

Jotain muuta oli keksittävä iltapäivän viihteeksi, joten kamppeet kasaan ja tien päälle! Mies oli jo muutamana päivänä puhunut Omaloksen retkestä, jonka voisi nyt toteuttaa. Paikka on korkealla vuoristossa, joten auton rattia saa vääntää mielin määrin. Alkumatka laaksossa ihailtiin valtavia hedelmätarhoja ja oliivilehtoja. Appelsiinipuut tienvarressa tiputtelivat hedelmiään tien sivuun. Niitäpä olisi ollut helppo sieltä poimia kyytiinsä.

Oltiin jo pitkällä vuoristossa, kun auton merkkivalo kilautti bensan olevan vähissä. Lähtiessä mittari näytti kuitenkin, että autolla voisi ajaa vielä sata kilometriä. Haastava vuoristotie kuluttaa tietysti polttoainetta normaalioloja huomattavasti enemmän. Eikä siellä vuorella ole huoltoasemia joka mutkan varrella. Niinpä ei uskallettu jatkaa matkaa ihan Omaloksen ylätasangolle, vaan käännettiin auton nokka alamäkeen, jossa kulutus putoaa minimiin. Alhaalla laaksossa saatiin sitten menovettä ja päästiin kotiin ilman enempiä jännityksen aiheita. Omalokseen tuskin enää tällä reissulla lähdetään.

19.5.2023

Valohoitoa ja runsaasti D-vitamiinia, niistä on lomalaisen päivät tehty. Toissapäivänä oli loistavan kirkas rantapäivä, jota vietettiin Tersanasin rannalla. Eilisen kovaa tuulta pakoiltiin Stavrosin kallioiden suojassa.

Auton radiosta löydettiin heti ensimmäisenä lomapäivänä musakanava, joka soittaa pelkästään kreikkalaista musiikkia ja tietysti välissä mainospätkiä. Nyt korvamadoksi on jäänyt "Jolanda"-nimisen diskon mainosrallatus, joka soi useamman kerran päivässä.

17.5.2023

Eilisaamu valkeni pilvisenä - kenelläkään ei kiire mihinkään. Tavallisesti aamiaisruuhka on ohi hiukan yhdeksän jälkeen. Nyt odoteltiin puoli kymmeneen, mutta ihmisiä pyöri vielä runsaasti "lihapatojen" ympärillä. Siivouspartio oli sillä välin valloittanut meidän huoneiston, joten jäätiin uima-altaan vierelle odottamaan homman valmistumista.

Sääennuste lupasi aurinkoista Kissamosin seudulle - sinnepä siis ajeltiin. Auton lämpömittari näytti jopa 30,5 asteen lukemia, kun tultiin Gramvoussan rannalle. Ehdittiin nauttia puolitoista tuntia aurinkoisesta kelistä, kunnes paksu pilvikerros ja muutama vesipisara pistivät meidät kokoamaan kamppeemme ja poistumaan rannalta.

Paluumatkalla jäätiin vielä tunniksi Malemen lähellä olevalle tutulle rannalle, kun pilviverho alkoi rakoilemaan.

Illalliselle lähtiessä muutama pisara ei menoa haitannut - lämmin ilta pelasti tilanteen.

16.5.2023

Kaunis aurinkoinen maanantaiaamu. Mihinkäs tänään suunnattaisiin? Kun oltiin selvitty aamurutiineista joutuisasti, niin päätettiin lähteä vähän pidemmälle päiväretkelle saaren eteläpäähän Paleohoraan. Kun vuoristossa pysähdyttiin välillä maisemia ihailemaan, oli todella yllätys, että siellä oli lähes tuuletonta ja lämpötilakin nousi 28,5 asteeseen.

Vuorilta alas merenrantaan tullessa sää viileni muutamalla asteella ja mereltä puhalteli tuuli melko navakasti. Tutulle rannalle tullessa todettiin, ettei siinä viileässä tuulessa voisi viettää päivää, joten ajettiin kaupungin toiseen päähän, josta löytyi sopivan oloinen tuuleton poukama. Joskus siinä paikalla on ollut "biitsi" aurinkovarjoineen ja tuoleineen. Nyt ne kalusteet oli kasattu syrjään ja näytti siltä, ettei ranta ole ollut käytössä muutamaan vuoteen. Siellä yksityisellä rannalla saatiin viettää leppoisaa päivää ihan kaksistaan. Paluumatkalla tultiin toista reittiä vuoriston kautta Kissamosiin, joka on ihan mahtavan kaunis reitti takaisin meren rantaan.

Ohessa v.2017 kuvattu video tältä samalta vuoristotieltä.

KUVAT

(kuvattu Kreetan reissulla v. 2017)

Video

15.5.2023

Äitienpäivä eilen - en odottanut kahvia vuoteeseen, tosin mies keitteli aamun ensimmäiset sumpit, kun yhtä aikaa heräsimme. Kupillisen sitä nautin fläppärin ääressä aamun uutisia silmäillessä. Taisi olla melkoisen ruuhkainen aamu verkossa, kun se katkeili tämän tästä.

Jotenkin minulle on jäänyt mielikuva lapsuusajan äitienpäivästä kauan, kauan sitten, jolloin kansakoulun jumppasaliin oli järjestetty äideille juhlat päivän kunniaksi. Enpä osaa oikein kuvitella itseäni istumassa muiden äitien joukossa kuuntelemassa lasten laulua ja juhlapuheita. Pikemminkin muistikuvat on viimeisiltä vuosikymmeniltä, jotka on vietetty jossain päin Kreikkaa.

Hotellin aamiainen on niin monipuolinen, että sillä pärjää pitkälle iltapäivään. Eilen lounaseväitä syötiin Tersanasin rannalla. Pienoisen juhlavivahteen lounaaseen toivat isot, makeat mansikat, jotka Lidlistä edellispäivänä löydettiin (1,65 € / 500g).

Äitienpäiväillalliselle mentiin viereiseen Zephyros-ravintolaan, jossa on jo parina iltana illallista nautittu. Runsas Meze kahdelle pikku herkkuineen oli todella herkullinen.

14.5.2023

Eilisaamuna tuli KESÄ, niin voi sanoa, kun jo aamulla avoimesta pationovesta tulvi sisään kirkas valo ja lämpö. Runsaan aamiaisen jälkeen suunnattiin kohti Kissamosia, jossa ajeltiin todella kapeita katuja, kun "Beach"-kyltin kohdalla lähdettiin suunnistamaan kohti rantaa. Kadulle pysäköityjen autojen kohtaamisessa jäi korkeintaan parin sentin rako. Turha koukkaus tulikin tehtyä, kun millekään rannalle ei onnistuttu osumaan.

Kissamosista ajettiin Kavonisin matkustajasataman luo ja siitä muutama sata metriä Gramvoussa Bayn rannalle. Siellä vietettiin leppoisaa lauantaipäivää kirjan, sanaristikoiden ja eväiden parissa. Takaisin ei tietenkään palattu helpointa reittiä, vaan ajeltiin "Old National Roadin" tiukat kurvit ylös vuorelle ja sitten kohti Haniaa. Siinä oli sen päivän "silmän ruoka" hankittu - pikkukylien ihanat kukkapuutarhat ja vuoriston luonnonkukat!

Päätettiin viettää koti-iltaa, kun kumpaakaan meistä ei tavernaan lähteminen houkutellut. Kotipatiolla syötiin Ahokkaan keittiön lohtimaa italianpataa.

13.5.2023

Eipä taideta olla nykymoderneja matkaajia, kun navigaattorin lisäksi kaipaillaan vielä selkeää paperikarttaa, josta on mielestäni helpompi hahmottaa kokonaisuuksia, kuin Google Mapsista. No sellainen ei kuitenkaan nyt matkalaukkuun eksynyt, vaikka niitä kotona laatikossa lienee useampi. Niinpä Kalivesiin rantapäivää viettämään mennessämme totesimme, että kartta hankitaan ennen paluumatkaa, kun halutaan löytää kiertotie takaisin mennessä - nyt jouduttiin istumaan ruuhkassa pitkän pitkä tovi tietöiden takia.

Kalivesissa on aiemmilla reissuilla vietetty rantapäivää aallonmurtajalla, joka suojaa tuulen puhallukselta. Nytpä katu rannalle olikin poikki, eikä sinne päässyt ajamaan autolla. Siitäpä lähdettiin ajamaan viereiseen Almyridan kylään, jossa osuttiin sopivasti ison rantatarvikekaupan kohdalle. Kreetan kartta löytyi ja heräteostoksena kassiin sujahti muutama korukin, joita en voinut vastustaa. Nyt miehen on helppoa antaa ne sunnuntaina äitienpäivälahjaksi. Almyridassa on myös aallonmurtaja, jonka suojassa lueskeltiin pari tuntia. Kauemmin ei uskallettu rannalla oleilla, kun aurinko porotti kirkkaalta taivaalta.

Karttaa ei hankittu turhaan - niin hieno oli paluumatka halki pienien kylien ja oliivilehtojen. Tie oli kyllä kovin kapea, yhden auton levyinen, mutta vastaantulevat autot huomasivat tulomme alarinteessä ja jäivät odottamaan tienvarren levennykselle. Kerrassaan huikea oli laskeutuminen Hanian kaupunkiin, kuin olisi katseltu lentokoneen ikkunasta.

12.5.2023

Ei aina kaikki mene ihan niin kuin etukäteen olettaa! Matkaa tilatessa oletti ilman muuta, että etelässä kellitään helteessä, kun kotimaassa on vielä viileät kelit. Nytpä taisi käydä ihan päinvastoin. Eilisaamuna taivas oli pilvien peitossa ja navakka tuuli teki ilmasta entistä viileämmän. Kun säätiedotus lupaili parempaa keliä Stavrosiin, päätettiin lähteä sinne päivää viettämään.

Ystävät Tuira ja Juha lomailevat tällä samalla saarella, lähellä Iraklionia, joka on 150 kilometrin päässä meistä. Stavrosiin ajellessa Tuire soitti ja kertoi, että haluaisivat tavata meitä. Sovittiin treffit seuraavaksi päiväksi, mutta he tulivatkin Haniaan jo samana päivänä ja sovittiin tapaaminen Stavrosiin. Mukavaa oli istua myöhäisellä lounaalla Mamas-ravintolassa isolla porukalla. Kun olo ei ollut ollenkaan nälkäinen vielä illallakaan sen ison lounaan jälkeen, ei lähdettykään illalliselle, vaan herkuteltiin jääkaapista löytyneillä nakeilla (kylmänä).

11.5.2023

Hei - nyt olisi tilaisuus päästä meidän kyytiin täällä Kreetan saarella. Saatiin pyytämättä autovuokraamosta kunnon kärry - Wolkswagen Touran TILA-AUTO, rekisteröity seitsemälle hengelle. Ainakin saadaan kauppaostokset mahtumaan kyytiin, kun kaksistaan autolla körötellään!

Ensimmäisenä loma-aamu valkeni pilvisenä ja taivas heitteli muutaman pisaran vettäkin. No eipä tuo paljon murhetta aiheuttanut, kun lomaa on runsaasti vielä jäljellä. Iltapäivällä pilviverho hiukan antoi periksi ja aurinko pääsi kurkkimaan pilvien välistä. Puolenpäivän aikaan hypättiin autoon ja käytiin Jumbossa ostamassa kahvimukit, kun sellaisista on totuttu hörppimään aamun ensimmäiset kahvit ennen aamiaista. Sieltä sitten ajeltiin Kissamosin ohi tutuille rannoille. Rannalla kävi kuitenkin niin kova tuuli, että keksittiin jäädä syömään eväitä rantamuurin suojaan. Tällaisena pilvisenä päivänä on kovin mukavaa, kun on auto käytettävissä. Julkisen liikenteen bussit ovat varmaan tupaten täysiä, päätellen bussipysäkkien väkimäärästä. Kansa rientää huvituksia ja ostoksia etsimään Haniasta.

10.5.2023

Eilisen rankan matkapäivän jälkeen elo tuntuu paljon sidettävämmältä. Kun taksi tuli noutamaan jo kello neljältä aamuvarhaisella, enkä osannut nukkua koneessa, niin iltapäivällä alkoi olla raskaat käpälät ja silmäluomien alla rapisi unihiekka.

Ihmeesti kaikki lentokenttähommat sujuivat joustavasti rutiinilla ja kun oli ostettu etukäteen koneeseen eturivin paikat, oli tilaakin riittävästi. Käytävän toisella puolellakin oli penkit tyhjinä. Mieleen tästä reissusta jää varmaan se, että Hanian kentälle laskeutuessa kippari vetikin koneen takaisin nousuun ja teki ilmassa pitkän kierroksen, jonka jälkeen laskeuduttiin kentälle onnistuneesti. Kyllä siinä kovasti ihmetteli, mikä nyt on meneillään. Ilmeisesti lensi liian pitkälle lyhyellä kiitoradalla ja joutui ottamaan sitten uusiksi, että päästiin kentälle turvallisesti.

Vaikka kuviteltiin, että autovuokraamo, josta oli netissä varattu menopeli, olisi lentokenttähallissa, olikin jonkun matkan päässä lentokenttärakennuksesta. Sinne sitten talsittiin laukkuja vetäen, välillä pysädellen henkeä vetämään. Kun viimein löydettiin oikean näköinen kyltti, ei rakennuksessa ollutkaan paikalla ketään. Onneksi varauslapussa oli puhelinnumero, johon mies soitti ja pian sen jälkeen pihaan kurvasi kaveri, joka vei meidät toimistolle, jossa ei edes ollut autovuokraamon kylttiä. Kummallista touhua, kun toimiston paikan muutoksesta ei ollut mitenkään ilmoitettu meille mitään! No iso "volkkari" sieltä kuitenkin meille annettiin ja sillä lähdettiin tutuille Kreetan teille. "Menovettä" ajateltiin ottaa jo heti alkuun, ettei sitä sitten tarvitsisi pitkään aikaan muistella. Huoltoasemalla tulikin pulma eteen, kun vieraassa autossa ei löydetty nappulaa, jolla bensatankin luukun saisi auki. Huoltamon mieskin tutki autoa, muttei hänkään tiennyt, mistä namikasta vetää, että luukku aukeaisi. Ilmeisesti hän kävi soittamassa jonnekin, josta sitten apu tilanteeseen saatiin. Nytpä ajellaankin sitten diiselillä, joka on täällä edullista - litrahinta alkaen 1,50 €.

Hotelli Oscar löytyi vaivattomasti ilman navigaattoria. Saatiin huoneisto aivan uima-altaan viereltä ensimmäisestä kerroksesta - yhdistetty olohuone ja pieni keittonurkkaus sekä erillinen makuuhuone, joissa perinteinen kreikkalainen kalustus. Nyt aamiaistakaan ei tarvitse itse viritellä, kun runsas aamiaispöytä on "muutaman askeleen päässä" kotiovelta ravintola Valentinossa. Siellä käytiin eilisiltana syömässä, kun ei jaksettu lähteä kauemmas ruokaa etsimään. Oltiin ravintolan ainoat asiakkaat, eikä taideta mennä enää toistamiseen. Miehen portobello risotto oli ihan hyvä, mutta tilaamani pasta carbonara oli surkea - pekonisuikaleet olivat paksua sianihraa.

Hanian läheltä käytiin hankkimassa rantatarvikkeet, mimmituolit, rantamatto ja rantatyyny. Sepä onkin kotoisan oloinen tavaratalo, kun suomenkieltä kuulee miltei enemmän kuin kreikkaa. Perusruokavarasto haettiin Plataniaksen Lidlistä. Sieltä ostin kodin koristukseksi pöydälle ruusun, joka oli poistomyynnissä. Kuvittelin, että saan sen kukoistamaan kastelemalla sitä rakkaudella, mutta kovin rähjäiseltä se yhä näyttää!

Mitä matkalle mukaan

Tunnisteet: matkakertomus Kreikka, Kreikan matkakertomuksia, Kreikka blogi, Kreikan matka, Kreikan kuvia, kokemuksia Kreikasta, Kreeta matkakertomus, Kreeta blogi, Kreeta kuvia, matkakohde Kreeta, Hania, matkakertomus Platanias, matkablogi Platanias